اصولا دو دسته از انسان ها به سمت هنر های رزمی می روند. دسته اول افرادی هستند که به رزم و هنر های رزمی علاقه دارند ومفهوم واقعی هنر های رزمی را درک کرده اند (صبر،مقاومت،احترام و ...)و برای یادگیری یک هنر،ورزش ، خود سازی و یا ... به سمت هنر های رزمی یا ورزش رزمی می روند؛ دسته دوم افرادی هستند که برای دفاع از خود و قوی ترشدن  وبرای اینکه مجبورند برای اینکه بتوانند خودشان را در جامعه نشان بدهند و یا کسی به آن ها زور نگوید به سمت هنرهای رزمی میروند.


هنر رزمی چیست و چه صودی به ما می رساند؟


قدمت هنر های رزمی به زمان های بسیار دور که اولین صورت های اجتماعات بشری در جوامع اولیه بوجود آمدند، باز می گردد. در آن زمان به منظور حفظ سلامتی، درمان بیماری ها، افزایش بنیه جسمانی و طول عمر و تعلیم مهارت های نظامی به افراد جامعه، حرکاتی ابداع گردید که بسط و گسترش آن در طول دوره های مختلف به هنر های رزمی و ورزش های رزمی امروزی تبدیل شده است.تفاوت هنر های رزمی و ورزش های رزمی در این است که: در بعضی از ورزش ها ورزشکاران فقط برای مسابقات تمرین میکنند ولی در هنر های رزمی رزمیکار خود را برای تمامی شرایط سخت و غیر منتظره آماده میکند.


هنر های رزمی علاوه بر اینکه برای سلامتی و تندرستی انسان مفید هستند بلکه نکات اخلاقی ، فلسفی، سبک زندگی و ... را به ما می آموزند.

تمامی نکاتی را که در هنر های رزمی وجود دارد در کتاب ها و سخنان افراد مشهور و بزرگ می توان پیدا کرد ؛ اما نقش هنر های رزمی در همین است.شما در هنر هنر های رزمی و در تمرینات شرایطی به وجود می آید که شما باید از این نکات استفاده  می کنید و در همین حال است که مفهوم و معنی واقعی این نکات را درک میکنید.این ویژگی تنها در هنر های رزمی چینی،ژاپنی،کره ای و غربی نیست؛ بلکه در ورزش زور خانه ای کشور عزیزمان ایران هم می توان از این ویژگی بهره برد. تفاوت ورزش زور خانه ای کشورمان با هنر های رزمی فقط تفاوت شکل تمرین و نوع ورزش است و هدف های مشترک زیادی دارند.

اما هدف اصلی ورزش زور خانه ای و هنر های رزمی این است که  از ما انسانی با ویژگی مرانه، سالم،فروتن می سازد و به ما درس نبر با سختی های زندگی را می آموزد.


چگونه یک هنر رزمی انتخاب کنیم؟


برای انتخاب یک هنر رزمی باید به یک نکته توجه داشت؛ برای مثال تمامی هنر های رزمی چینی از چند ریشه بسار شبیه به یکدیگر منشا میگیرند که در طول گذشت دو الی سه هزار سال به قدری رشد و گسترش یافته اند که به هزاران قسمت تقسیم شده اند و هر قسمت ویژگی خودش را دارد.

این نکته درباره هنرهای رزمی ژاپنی و غربی هم تا حدودی صدق میکند. تشخیص اینکه بهترین هنر رزمی جهان چیست کار بسار سختی است زیرا یک هنرهای رزمی کامل به چند بخش تقسیم شده و کمتر کسی در حال حاضر تمامی نکات و اهاف یک هنر رزمی مادر را به صورت کامل فرا گرفته است. هنر های رزمی چینی بسار بزرگ و گسترده اند و به همین دلیل کسترش آنها در دنیا کاری سخت است؛به همین دلیل در قرن بیستم دولت چین به منظور کسترش هنر های رزمی این کشور استادان رزمی بزرگ این کشور را جمع کرد و از آنها برای به وجود آوردن یک هنر رزمی برای گسترش در چین و در جهان حمایت کرد در آن دوره ورزش ووشو به قدر تکامل یافت و ساندا(یکی از استیل های ووشو) همزمان با توسعه ووشو به  قدری توسعه یافت که  به دستور و همت دولت چین تبدیل به یک ورزش رسمی و مستقل جهانی گردید. به منظور تعریف یک شیوه مشخص مبارزه در کونگ فو اساتید این فنون از سر تا سر چین جمع شده و میراث به جای مانده از مبارزان قرون قبل کشور خود را بسط و گسترش دادند. بعدها برای کمتر کردن میزان آسیب در این مبارزات، تدابیر خاصی در نظر گرفته شد و هر ساله مسابقات قهرمانی جهان را برگزار می کند.


بخشی از تاریخچه ووشو و ساندا را تعریف کردم تا متوجه شوید که برای به وجود آوردن یک سبک مبارزه کامل ، دولت یک کشور با کمک بزرگان آن کشور وارد عمل شده و تا یک  هنر رزمی و یک سبک مبارزه حرفه ای و کامل  را با  کامل کردم سبک های قبلی به وجود بیاورند و این در حالی است که ووشو به قدر گسترش یافت و پیشرفت کرد که باز هم بعضی از سبک های این رشته با هم تفاوت بسیاری دارند اما در یک راستا و هدف حرکت میکنند. همکاری چینی ها نشان می دهد که ساختن یک هنر رزمی کامل و خوب نیاز به همتی قوی است و همین کار را کمی سخت میکند.

فراگیری یک هنر رزمی تکامل یافته کمی سخت است ولی باتلاش و پشتکار یک رزمیکار این کار سهل میگردد.


 انتخاب یک هنر رزمی خوب و مناسب فقط بستگی به علاقه و پشتکار شمادارد. یعنی بعضی از افراد دوست دارند در مبارزاتشان از انواع تکنیک ها استفاده کنند این در صورتی است که بعضی دوست دارند در مبارزاتشان حتی اگر از یک حرکت استفاده کردند آن حرکت را بسار زیبا و حرفه ای بزنند. بنابر این انتخاب هنر های رزمی بستگی به شما دارد.ما در اینجا چند نکته که هنگام انتخاب هنر رزمی باید به آن توجه کنید را به شما می گوییم.


برای مشاهده نکات بروی لینک رو به رو کلیک کنید.      >>>>>       انتخاب یک سبک رزمی


نویسنده : مهدی منصوری